Magyar English Híreink (RSS 2.0)

Üdvözöljük a

Új elektromobilitási fejlesztések Németországban | MKIK

honlapján!

-

Tagozataink

Új elektromobilitási fejlesztések Németországban

Szerző: BL | 2017. július 11.

Magyarország Nagykövetsége, Berlin

 

Németország továbbra is kiáll az elektromobilitás fejlesztése mellett, annak ellenére, hogy terjedésében továbbra is nehézséget okoz az akkumulátortechnika fejlettségi szintje, a töltési sebesség és a megtehető hatótávolság. Egyes német kormányzati képviselők ugyan óva intenek az elektromobilitással kapcsolatos túlzott optimizmustól, de sok innováció próbál megoldást találni a meglévő hátrányok kiküszöbölésére. 

2018-tól kerülhet sorozatgyártásba az az elektromos autó, amelyet az RWTH Aachen egy start-upjának és a Bosch közös fejlesztéseként a „legolcsóbb elektroautó” címszóval mutattak be. Az e.Go Life nevű jármű 16000 eurós áráért egy (akkuk nélkül) mindössze 650 kg-os, 41 lóerős Bosch motorral szerelt autót kapunk, amely teleptől függően 100 vagy 130 km-es távolságot tehet meg. A hossza 3,35 méter és négy személy utazhat benne. A fejlesztés 30 millió eurós ára csekélynek mondható.

A Bosch nem csupán a motort és a meghajtást szállítja, hanem a szervízpartner is egyben. Az egész országban működő Bosch-szervízrendszer végzi a karbantartást és a javítást, amennyiben az szükségessé válik. Továbbá, a partnerségnek része a connected car és az erre alapuló szolgáltatások rendszere is.

Megrendeléseket a honlapon keresztül vesznek fel (http://e-go-mobile.com/). Érvényes a 4000 eurós kormányzati támogatás is, így összesen 12000 euróért megvásárolható. Egy E-Smart, amely csak kétüléses, hatezer euróval többe kerül. A szériagyártást Aachenban tervezik, évi tízezer darabbal.

 

A fejlesztésük nem előzmény nélküli, a Streetscooter-t a német posta (DHL) régóta használja, és évi tízezer darabos rendeléssel biztosítja az utánpótlást. Továbbá, az aacheni csapat már bemutatta a 4,5 méteres, 15 személyt szállító elektromos (és autonóm) buszt is, az e.Go Mover-t. Ez, hasonlóan a Volvo fejlesztéseihez, kis teleppel rendelkezik. A napi 10 órás használathoz a végállomásokon, megállókban tölteni szükséges. A fejlesztést a ZF Friedrichshafen céggel joint venture üzleti megoldással végzik, amely jó példa a nagyobb cég és egy start-up együttműködésére. Németországban a Mercedes e-busza és a berlini Olli kisbusz is bemutatkozott már.

 

A töltőállomások területén a Continental jelentett be egy újdonságot, amellyel 5 perc alatt 150 km távolságnak megfelelő töltést lehet az akkumlátorokba táplálni. Ráadásul, bármelyik járművet lehet tölteni függetlenül attól, hogy egyen- vagy váltóáramra van-e szüksége. A trükk, hogy a hajtásláncot használják a töltéshez: az elektromotor és az AC/DC inverter együtteséhez egy DC/DC átalakító szükséges csak. Egy kábelcsatlakozón belül két úton is érkezhet az áram a telephez: vagy váltóáram érkezik a motoron át az inverterhez (amely azt egyenárammá alakítja az akku számára), vagy egyből a szükséges egyenáram a DC/DC átalakítón át.  

A hagyományos AC-töltők 300 méter/töltésperc-re képesek, míg ez az oszlop 4 km-es távnak megfelelő töltést tud biztosítani 1 perc alatt. Ehhez 350 kW DC teljesítményre van szükség, jelenleg a 150 kW-os megoldás működik. Egy kellemes mellékhatás: töltés közben 230 V is rendelkezésre áll pl. laptopokhoz. A szeptemberi frankfurti IAA vásáron megtekinthető a rendszer.

 

A töltéshez nem csupán új oszlopok telepítése lehet a megoldás. Több cég és innovátor is jelentkezett saját megoldásaikkal.

 

Az Ubitricity (www.ubitricity.com) olyan rendszert ajánl, amely bármelyik utcai közvilágítási lámpába beépíthető (kb. 300-400 euró/darab áron), és amelyhez egy hasonló árú fogyasztásmérővel egybekötött kábel tartozik. A felhasználó utóbbit vásárolja meg, és bárhol töltheti vele járművét a saját költségén. A kábel lopásbiztos és bárhol használható, az autóban kis helyen elfér. A használathoz először együttműködési megállapodásra van szükség a helyi áramszolgáltatóval.

Más cégek még ennél is tovább mennek. A tavalyi IAA-n mutatta be az EnBW olyan utcai lámpáit, amely a töltés mellett intelligens működést, LED-fényszórókat, WLAN hotspotot, vészhelyzeti hívót és környezeti szenzorokat (kamerát, hőmérsékletet vagy porszennyezés mérőket stb.) is tartalmaz. A Smart City Light (smight) az intelligens városi hálózati összeköttetések egyik fajtája. A hálózat működhet vezetékesen (ha rendelkezésre állna), illetve mobil hálózaton. Applikáció segítségével elérhetők az egyes oszlopok, WiFi hotspotok, a közösségek valós idejű információt szolgáltathatnak néhány tíz méteres pontossággal, amekkora távolságra a lámpaoszlopok találhatók. Navigációs információk, parkolás segítése, ingyenes streaming szolgáltatások a turistáknak – bármi megvalósítható, akár moduláris, későbbiekben bővíthető módon.

 

Hasonló megoldást kínál a berlini ICE Gateway (https://www.ice-gateway.com/) a „connected and sustainable city” címszó alatt. Bizonyos esetekben a meglévő lámpák átalakíthatók (pl. műemlék jellegű, belvárosi díszes kandeláberek), más esetben az új, korszerű, teljes lámpaoszlopra történő lecserélés indokolt. Hasonló pilotprojektet a BMW is végzett Münchenben és Lipcsében.

 

Ez év tavaszán jelentette be az Innogy és a Vodafone, hogy közös projektje keretében Budapesten is létesülhet 50 hasonló, töltésre is alkalmas lámpaoszlop, amelynek prototípusát Magyarországon fejlesztették ki.

 

 

Készítette: dr. Wersényi György, KGA