Magyar English Híreink (RSS 2.0)

Üdvözöljük a

Németországi helyzetjelentés az autópályadíj bevezetéséről | MKIK

honlapján!

-

Tagozataink

Németországi helyzetjelentés az autópályadíj bevezetéséről

Szerző: BL | 2017. június 13.

Magyarország Nagykövetsége, Berlin

 

Az Európai Unió beszüntette Németország ellen indított vizsgálatát az útdíj bevezetését szabályozó törvény miatt. A módosítások ellenére Ausztria jogi lépéseket helyezett kilátásba, miután Luxemburgban találkoztak a szomszédos országok közlekedési miniszterei. A törvény a német autósokat adókedvezménnyel kompenzálná, amely felvetette a külföldiek hátrányos megkülönböztetését.

A német szövetségi kormány terve szerint a személyautó-forgalom számára útdíj kerülne bevezetésre Németországban olyan módon, hogy a német autósokat adócsökkentéssel kompenzálnák. A bevezetés már 2015 óta tényként kezelhető, de a külföldi autósok hátrányos megkülönböztetése miatt az Európai Unió Bizottsága korábban vizsgálatot indított, amelyet most beszüntetett. Az ok, hogy két helyen módosítottak az eredeti szabályozáson. Egyrészt a legolcsóbb tíznapos matrica 2,50 euróra csökkenne, és a díjszabás is jobban tagolódna a rövidtávú matricák esetén. Másrészt, a német autósok számára biztosított kompenzáló adókedvezmény már nincs „centre pontosan” az útdíj árához kapcsolva, amely a Bizottság számára elfogadható. A motorizációtól függően az adókedvezmény (pl. EURO6 motorral rendelkező jármű esetén) akár több is lehet, mint amennyibe az útdíj kerülne, így a német autósok nem járnak rosszul.

 

A törvény március végén került jelenlegi formájában elfogadásra. A mintegy 13 ezer km hosszú autópálya és 39 ezer km hosszú országúti szakaszokért minden német autós útdíjat fizetne, míg a külföldi rendszámtáblájú személyautók csak az autópálya használatért. Az ár a motor környezetvédelmi besorolásától függ. Átlagosan 67, maximum 130 eurós éves ár körül mozogna, a benzinesek kevesebbet fizetnének. A külföldiek vagy az évest veszik meg, vagy a rövid idejű tíznapost (motorizációtól függően 2,50-25 euró) ill. kéthónapost (7-50 euró). Motorkerékpárok, elektromos hajtású autók, mozgássérült és mentőautók mentesek a díj alól, az oldtimerek azonban a maximális 130 eurót fizetik. A németek az éves díj átutalásával, a külföldiek az e-matrica megvásárlásával egyenlítik ki a díjat. Az ellenőrzés szúrópróbaszerűen felállított kamerákkal, a rendszámtábla leolvasásával történik. A büntetés – amelynek összege még nem ismert – külföldön is behajtható.

Elvileg lehetőség van az éves díj visszaigénylésére a német autósók számára, ha bizonyítani tudják, hogy sem autópályán, sem országúton nem közlekedtek. Ez azonban komoly kétségeket vet fel még a szabályozók részéről is.

 

A 2019 évi bevezetésnek így már nincs akadálya, noha Ausztria máris jelezte, hogy készen áll megtámadni a szabályozást bíróság előtt, mert azt továbbra is diszkriminatívnak tartja. Ausztriából mintegy 1,8 millió munkás ingázik Németországba, akik nem részesülnek az adókedvezményekből. A per előtt egy háromhónapos egyeztető eljárásban próbálják meg tisztázni a felek az álláspontjaikat, de az osztrák kormány nem remél pozitív eredményeket. A luxemburgi közlekedési miniszter megbeszélésre hívta osztrák, belga, holland és cseh kollégáját, amelyen Dobrindt miniszter is részt vett. A CSU politikusa számára kiemelten fontos ügy az útdíj, így sikerként értékelte a Bizottság döntését. Ausztria egyedüliként jelezte biztosra, hogy bíróság elé vinné az ügyet, míg Csehország kihátrált ebből, Hollandia pedig még vizsgálja a helyzetet, megvárják a hivatalos írásos döntést Brüsszelből. Ezzel egyelőre az ún. „anti-útdíj-koalíció” nem valósult meg.

 

Az EU javaslatot tett egy európai szintű útdíj bevezetésére, amely kilométer-alapú elszámolást tenne lehetővé a legtöbb helyen időtartam-alapon működő rendszerekkel szemben. Ez bár megoldana több problémát, sok országnak, így Németországnak is, újra át kellene alakítani jelenleg működő rendszerét. A luxemburgiak álláspontja szerint előbb ezt a javaslatot szükséges megvizsgálni, mielőtt perbe fognának. A Bizottság május 31-i javaslata szerint 2023-ra egységes, harmonizált, kilométer-alapú útdíj rendszer működne Európában a teherforgalomban, majd 2027-től a személyforgalomban is.

 

Készítette: Dr. Wersényi György